Studio

Od czasu kiedy kupiłem pierwsze urządzenia do nagrywania dźwięku (zaczynałem od ośmiośladowego magnetofonu „Fostex” i stołu mikserskiego „Elektronika” oraz od mikrofonu dynamicznego „Beyerdynamix”) zmuszony byłem do wynajmowania pomieszczeń w których mogłem trzymać swój sprzęt i dokonywać nagrań. Warunki w których pracowałem były różne, najczęściej niezbyt profesjonalne. Zazwyczaj sam przystosowywałem akustycznie wynajmowane pomieszczenia do swoich działań.

W 2003r. zbudowałem pracownię muzyczną zwaną JM Studio aby uzyskać możliwość profesjonalnego i jednocześnie bezstresowego nagrywania moich piosenek, piosenek zespołów z którymi gram i projektów zaprzyjaźnionych wykonawców.
Nie nagrywam innych artystów!

W skład pracowni wchodzą:

  • dwa pokoje gościnne dla nagrywających muzyków (TV, BlueRay, JBL, Luxman, Bang&Olufsen, płyty CD, DVD, BlueRay etc)
  • toaleta + prysznic
  • pomieszczenie gospodarcze – magazyn sprzętu i stanowisko UPS
  • pomieszczenie rekreacyjne
  • bezszumowo klimatyzowana reżyserka 50 m2
  • bezszumowo klimatyzowane pomieszczenie do nagrywania 25 m2

Pracuję na komputerze z systemem Windows 11. Moja karta muzyczna to RME FireFace 800, preampy cyfrowe to MindPrint i Presonus. Używam programu Steinberg Cubase 13 oraz wirtualnego samplera Steinberg Halion 7 i Halion Sonic 7. Często używam też połączonego przez MIDI keyboard’a Kurzweil K2000 z twardym dyskiem i rozszerzeniami Contemporary i Orchestral. Czasem wykorzystuję także prehistoryczne analogowe brzmienia z Rolanda D-10.

Nagrywam na mikrofonach Neumann, Sennheiser, BeyerDynamix, Shure, MXL i Lewitt. W reżyserce znajdują się dwa systemy odsłuchowe bliskiego pola. Pierwsze kolumny to referencyjne Yamaha NS-10M STUDIO  z dedykowanym wzmacniaczem Yamaha 100a. Drugi zestawi to Yamaha HS 8. Odsłuch dalekiego pola to referencyjne kolumny B&W 801 MATRIX series 2 z amerykańską końcówką mocy ADCOM oraz Bose L1 Model II B2 (gdyby było za cicho) 🙂 Przełączanie pomiędzy zestawami odsłuchowymi odbywa się za pomocą DRAWMER mc2.1. Alternatywny odsłuch poza reżyserką  to tradycyjne studyjne kolumny JBL L100T i wzmacniacz LUXMAN, Tannoy M 2,5, Bang&Olufsen etc. Posiadam także słuchawki firmy Sennheiser (HD 600), BeyerDynamic, (990 Studio), Technic oraz Panasonic.

Używam miksera zewnętrznego Behringer jedynie do ustawiania odsłuchu. Podczas wstępnego miksowania korzystam z mikserów wirtualnych Cubase’a i RME. Końcowe miksowanie i mastering staram się powierzać ludziom zajmującym się tym profesjonalnie.

Nagrywam partie gitar elektrycznych przy użyciu moich wzmacniaczy EBS, Line6, i Vox, często z wykorzystaniem splitera sygnału gitarowego Roger Mayer. Do nagrań używam kolumn głośnikowych EBS i DL. Sygnał transmituję przez tradycyjne mikrofony dynamiczne Shure SM57 lub Lewitt. Gitary elektryczne demo najczęściej nagrywam przez preamp gitarowy Marshall JMP1. Dźwięk z gitar transmitują kable Laboga, DL Cables i RED’s. Muzycy przywożący do studia swoje wzmacniacze i akcesoria oczywiście nagrywają na tym co mają. Możliwe są także nagrania na 100% z wykorzystaniem wytłumionych komór akustycznych. Dzięki nim nie ma przesłuchów na mikrofonach transmitujących dźwięk perkusji.

Do nagrań gitar akustycznych używam mikrofonów pojemnościowych (najczęściej „paluszki” Shure, czasem Neumann lub MXL).

Gdy moja pracownia wykorzystywana jest jako sala prób, mikrofony wokalne podłączone są do systemu Bose L1 Model II B2, Beringer B112D i Hand Box Rapper.